[ABSTRACT] Since the postulates of R Descartes (1662), Julien Offroy de la Mettrie (1748), and Claude Bernald (1865), our epistemologic approaches to health born from the believe that the man is a dual reality (psyque-body). The arguments accompanying this statement is that health is the consequence of the optimal functioning of the diverse parts of the organism. Different efforts have been done during the XX century to overcome this idea. Thus, the anthropologic and psychosomatic focuses elaborated hypothesis implicating the conception of a man that acts as an anthropological, biological, social, historical, and psychological whole. This psychosomatic focus could not materialize as a scientific form of understanding the person, due to difficulty expressing its postulates through a biochemical code, which is the intelligible language of positiveness medical science. However, it served as a theoretical support to the experimental findings that contributed to the origin of Psychoneuroimmunology, which study the interactions among nervous system, endocrine system, psychological contour, and the immune system. These interactions consist in a permanent bi-directional interchange of information required for an adequate immune response. Numerous investigations have demonstrated these interactions and have reported alterations in different biochemical and cellular components of the immune system as a consequence of stressing events, that range from bereavement and marital problems to unemployment. Under either of these conditions the persons show alterations of the immune response. The delineation of a health concept as a human process, based on Psychoneuroimmunology, together with the analysis of its expressions, would permit us optimize the conditions to support those human activities implicit to our tendencies, potentialities, capacities, affections, fantasies, goals, and fulfillments, considering the person as a whole.Desde los planteamientos de R. Descartes (1662) Julien Offroy de la Mettrie (1748) Claude Bernald,(1865) nuestro acercamiento epistemológico a la salud, parten de la creencia que el hombre es una realidad dual (psique - cuerpo). La lógica argumental que acompaña este planteamiento, es que la salud es producto del óptimo funcionamiento de las piezas del organismo. Durante el siglo XX se han realizado esfuerzos para superar esta mirada; tales como el enfoque antropológico y psicosomático que adelantaron hipótesis de trabajo que implica la concepción de un hombre que actúa como una totalidad antropológica, biológica, social, histórica, psicológica. Esta actitud psicosomática, que no logró materializarse como forma científica de entender a la persona por la dificultad de expresar sus postulados en un código bioquímico, que es el lenguaje inteligible de la ciencia médica positiva, pero sirvieron de soporte teórico a los hallazgos experimentales que dieron forma a la constitución de la Psiconeuroinmunología, es decir a la interacción entre el sistema nervioso, el sistema endocrino, el ámbito psicológico y el sistema inmune, en un permanente intercambio de información bidireccional para que se verifique cualquier respuesta de defensa. Se ha acumulado gran volumen de investigaciones que demuestran esta interacción con situaciones vitales que se traducen en una amplia gama de componentes bioquímicos y celulares del sistema inmunológico que pueden ser alterados por situaciones estresantes, que van desde: el duelo, los problemas matrimoniales hasta el desempleo. En todas esas condiciones las personas cursaban con alteración de su respuesta inmune. La delimitación del concepto de salud como proceso humano sobre la base de la Psiconeuroinmunología y la exploración de sus expresiones nos permitirá optimizar las condiciones para facilitar o apoyar la libre actualización de todas aquellas actividades humanas en donde están implícitas nuestras tendencias, potencialidades, capacidades, afectos, fantasías, aspiraciones, realizaciones, en un todo integrado en la persona.
HÉCTOR ABAD FACIOLINCE y MERCEDES NAVÍO.
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